Fler frågor och svar

Vi har nedan sammanställt några av de vanligaste frågorna vi får vid beställning av vattenprov. Om du inte hittar svar på din fråga nedan så finns ytterligare information kring provtagning, tolkning av resultat och vad du bör analysera på www.brunnsvatten.alcontrol.se.

Kan jag beställa material till flera provpunkter vid samma tillfälle?
I dagsläget går det tyvärr inte, men det är något vi planerar att kunna erbjuda i framtiden. Du får istället genomföra två eller flera separata beställningar.

Var kommer mitt provtagningsmaterial att skickas?
Vid betalningsalternativ ”Fakturabetalning” kan material och faktura endast levereras till din folkbokföringsadress (detta pga. Klarnas villkor som sköter fakturahanteringen). Vid kortbetalning kan leverans skickas till valfri adress.

Hur lång tid tar det att få provtagningsmaterialet?
Vi skapar etiketter med era uppgifter och er beställning samt levererar dessa tillsammans med kvalitetssäkrade provflaskorna. Provtagningsmaterialet skickas per paket och når er vanligen inom 3-5 arbetsdagar från att beställningen är lagd.

Kan jag hämta mitt provtagningsmaterial någonstans om jag har bråttom att ta mitt prov?
Allt provtagningsmaterial skickas ut från vårt laboratorium i Linköping för södra Sverige, Karlstad för den regionen samt Umeå för norra Sverige. Om ni vill komma till respektive laboratorium för att hämta materialet ni beställt är det viktigt att ni kontaktar oss direkt efter att ni har gjort er beställning så att vi kan stoppa materialet från att skickas ut. Vi kan tyvärr inte ta bort kostnaden för ”Utskick av material” även om ni kommer och hämtar materialet hos oss.

Har min beställning fullföljts och gått fram till ALcontrol?
Det sista steget vid beställningen är att man kommer till en sida där vi tackar för er beställning och uppger vilket ordernummer ni fått. Ni får då även ett bekräftelsemail till den mailadress ni angett vid er beställning. I detta mail anges också ert ordernummer. När ni får detta ordernummer vet ni att er beställning fullföljts.

Varför har jag fått min faktura innan jag har fått analysrapporten?
Vi tillämpar förskottsbetalning vid båda betalningsalternativen (”Faktura” och ”Kreditkort”). Fakturan ska betalas inom 14 dagar efter beställningen.

Svarar ni på ALcontrol på frågor som rör min faktura?
Företaget Klarna har hand om faktureringen. Kontakta gärna Klarna vid fakturafrågor som gäller prov beställda via www.brunnsvatten.se. Klarna når ni på telefonnummer 08- 120 120 00.

Hur fyller jag i etiketten på provtagningskärlet?
Fyll i efterfrågade fakta på provkärlens etiketter:

  • Provtagningsdatum:               ÅÅÅÅ-MM-DD (obligatorisk)
  • Provtagningstidpunkt:             TT:MM (obligatorisk)
  • Temp vid provtagning (0C):     (vattentemperaturen)
  • Provets märkning:                  (provplats)

Hur lång tid tar det innan jag får svar?
Vissa analyser startas direkt vid ankomst, oavsett tid på dygnet. Dessa analyser blir också klara snabbast. För en del andra mer avancerade analyser (såsom avancerade metallanalyser med ICP/MS teknik) tar det längre tid. Vanligen finns dock hela rapporten klar efter 5-10 arbetsdagar från att provet når laboratoriet.

Vart vänder jag mig om provet inte är bra?
Vi på ALcontrol trycker på vikten av att alltid anlita fackmän med hög utbildning, kompetens och kunskap för att lösa komplexa vattenreningsproblem. Ta hjälp av aktörer med lång erfarenhet av vatten och vattenrening, stor bredd på sortiment och lösningar på förekommande vattenproblem, samt bra systematiskt kvalitetsarbete. Försäkra dig också om att Livsmedelsverkets riktlinjer/gränsvärden följs. Du kan även vända dig till ditt lokala miljökontor i kommunen för vidare stöd och råd.

Varför fungerar det inte att välja betalningsalternativet kortbetalning i webbläsaren Internet Explorer 6?
Av säkerhetsskäl går det inte att betala med kort via Internet Explorer 6. Vi rekommenderar uppgradering till en nyare version, se www.microsoft.se.